אוכלים בחוץ

לחולי צליאק רבים יש בעיה לאכול מחוץ לבית כי ברוב המסעדות משתמשים בגלוטן, למשל : באבקות מרק, ברטבים השונים, בפירורי לחם ועוד. כמו כן, במסעדות קיימת סכנה של זיהום של גלוטן כתוצאה מכלי הבישול או ההגשה. אמנם כיום יש מסעדות רבות שמציעות מזון הנעשה באמצעות מוצרים ללא גלוטן, אך לרוב כל יציאה למסעדה של חולי צליאק מצריכה הכנה מראש ונראית כמבצע צבאי. למעשה, בפני חולי צליאק עומדות כיום שתי אפשרויות עיקריות כשהם רוצים לאכול בחוץ :

 

הפתרון הבטוח - הזמנה מראש

ככלל מומלץ להזמין מקום במסעדה מראש ולוודא את המרכיבים של כל מנה. בדרך כלל צוות המסעדה אינו מודע למורכבות של מחלת הצליאק ולכן נדרש תחקיר יסודי : באיזה אבקת מרק משתמשים, באיזה תבלינים ובאיזה רטבים. במידת האפשר בקשו להוציא את המרכיבים הבעייתיים מהמנה או להחליף את מרכיביה. למשל : להשתמש בקמח תירס ולא בקמח חיטה.  אפשרות קלה יותר היא לבקש לשנות את אופן הכנת המנה, למשל : לאפות את ההמבורגר ולא לטגן כדי להימנע מזיהום של השמן בגלוטן מטיגונים קודמים.

 

הפתרון הספונטני

אם אתם רוצים להיות ספונטניים ולא להזמין מקום מראש מבלי לקחת סיכון בריאותי מיותר– העדיפו מסעדות צמחוניות או טבעוניות וכן מסעדות אסיאתיות שבהן משתמשים הרבה באורז, באטריות אורז ובטופו במקום במוצרי החיטה. עם זאת, גם במסעדות אלו כדאי להזמין מנות שאינן מכילות גלוטן ולהסתכן בוויתור על החוויה האותנטית. למשל : לאכול מנות ללא רוטב הסויה המסורתי כי הוא מכיל גלוטן ולכן נחשב למוקצה. כמו כן, מומלץ להודיע לצוות המסעדה שאתם חולי צליאק כדי לזכות בשיתוף פעולה ולא בהרמות גבה.

  • יש לוודא עם המסעדה לגבי הימצאות גלוטן במנות.
  • לרגישים לגלוטן פיתרון זה לא מומלץ מאחר ואם המסעדה לא אישרה את אחריותה לגבי המנות ישנו סיכון לזיהום משני של גלוטן במנות.

 

ועוד פתרון אחד - הפתרון הקל

בארץ אף מסעדה לא קיבלה תו תקן מטעם משרד הבריאות שמגדירה אותה כנטולת גלוטן. לכן כדי להימנע מדילמות בעלות השלכות רפואיות כדאי לדעת שיש מסעדות עם מנות נטולות גלוטן, למשל :

 

גם בתי מלון בארץ מציעים מאכלים נטולי גלוטן ובראשן רשתות בתי מלון בערים הגדולות : למשל רשת ישרוטל שיש לה 15 מלונות בארץ ורשת אסטרל שמפעילה 5 מלונות באילת. כמו כן, עשרות צימרים מציעים אוכל נטול גלוטן ותוכלו לבחור את המתאים לכם מתוך הרשימה הבאה :

http://www.zimmer.co.il/gluten/

http://www.gf-travelguide.org.il/page.asp?pageID=522

 

שימו לב - המידע שמסופק לעיל אינו מבטיח את נכונות הטענה שאין גלוטן במזון. לכן מומלץ להתקשר למקום בטרם הגעה

לסיכום

בכל מקרה של אכילה בחוץ, מתוכננת מראש או ספונטנית, יש לוודא שהסכו"ם שקיבלתם נקי ללא רבב ולא להתבייש לבקש החליף אותו במידה ולא. אפשר גם להשתמש בסכו"ם חד פעמי או במקרה של מסעדות אסיאתיות – במקלות אכילה חד פעמיים.  בכל מקרה צריך לזכור שגם במסעדות שמתאימות לחולי צליאק לרוב המטבח אינו סטרילי, כך שקיימת סכנת זיהום כלשהי. למעשה, גם באכילה מראש שמתוכננת בקפידה אולי לא תהנו לגמרי אבל לא תחושו יוצאי דופן. וזה כשלעצמו כבר שווה הכל...